dijous, 28 de novembre del 2013

Taller pràctic: activitat sobre la Fractura Digital a Primària.

INTRODUCCIÓ:
Aquesta unitat didàctica està ubicada al curs formatiu 2014-2015 a l'escola pública rei Jaume I (Palma de Mallorca).
Està dirigida a un grup de 5é de Primària de 25 alumnes i l'activitat es pot donar en qualsevol assignatura, ja que els continguts de l'activitat no es troben en cap assignatura en particular. Si en alguna matèria els alumnes es troben avançats amb el temari, poden utilitzar dues sessions per fer aquesta activitat. També es pot fer en dues tutories o algun dia especial que no es segueix la rutina habitual.

OBJECTIUS:
-Prendre conciència de les diverses activitats que ofereixen les TIC.
-Col·laborar en un debat escoltant i respetant a la resta de companys.
-Assimilar els conceptes de fractura digital d'accés i d'ús.
-Arribar a unes conclusions en grup que ajudin a disminuir la fractura digital.

CONTINGUTS:
(Conceptuals, procedimentals i actitudinals)
-Utilitats que proporcionen les TIC.
-Assimilació dels conceptes de fractura dígital d'accés i d'ús.
-Valoració de les activitats que es realitzen amb les TIC.
-Disminució de la fractura digital.
-Inclusió i participació.
-Companyerisme.
-Respecte.

RECURSOS:
Personals:
-Professor i alumnes
Didàctics:
-Canals d'informació: auditiu, textual i tàctil.
Organització dels alumnes: individual i en grup gran. Organizació del material: a càrrec de la mestra.
Materials:
-Pissarra
-Enquesta:

NOM:
Accés
Llocs on podeu fer ús d'ordenadors:
Número d'ordenadors a casa:
Llocs on podeu fer ús d'internet:
Altres aparells a casa que tinguen connexió a internet (smartphone, blackberry...).Quins i quants:

Ús
Els vostres pares:
-Compren online?
-Fan algún tipus de reserves online (entrades al cine, al teatre...).Quines?
-Agafen cita mèdica a través d'internet?
Els vostres pares o vosaltres:
-Participeu en chats?
-Feu videoconferències?
-Vegeu pel·lícules o sèries per Internet?
-Escolteu música per Internet?
-Vos descarregueu llibres per internet? I altre tipus d'arxius?
-Busqueu informació en internet quan teniu un dubte? Quin tipus d'informació?


DESCRIPCIÓ:
1a sessió: el mestre reparteix les enquestes als alumnes per a que les emplenen.
2a sessió: cada alumne li diu al mestre les seves respostes i les anotarà en la pissarra. Aleshores, s'obrirà un debat conduït pel mestre, en el qual tots els alumnes participaran contestant a les preguntes que els façi sobre allò més representatiu de l'enquesta.  A continuació, entre tots s'arribarà a unes conclusions dels tipus de fractura i com combatir-les.

AVALUACIÓ:
S'avaluarà individualment la realització de l'enquesta, la participació en el debat i les aportacions en les conclusions. També es tindrà en compte l'interés i el bon comportament prestat en l'activitat.

Taller Fractura digital: torització.

Tornem a compartir el blog d'uns companys de classe: http://repetic.blogspot.com.es/, ja que treballen sobre aquest tema. Passeu i doneu una ullada als seus continguts. 

                                                   Seguim aprenenTic amb REPETIC ;)

dimarts, 26 de novembre del 2013

Esborraire del nostre mapa conceptual

Ja ho havíem dit... encara no tenim molt clar el concepte de mapa conceptual. Hem de retocar moltes coses, però de moment això és el que tenim. Si voleu podeu ajudar-nos compartint les vostres opinions, idees i millores. 


                              No oblideu que...Seguim aprenenTic entre tots :)

divendres, 22 de novembre del 2013

Taller pràctic: activitat de Mapa Conceptual a Primària.

INTRODUCCIÓ:
Ens trobem amb un grup de 3r de Primària del CP Pràctiques a Palma, compost per 25 alumnes, amb les mateixes capacitats i necessitats, però amb nivells d'aprenentatge diferents. L'assignatura que ens encarreguem d'impartir serà Coneixement del medi, dos dies a la setmana (dilluns i dimecres) durant 55'. El tema a tractar a classe el farem en una sola sessió: “La importància de l’aigua en els èssers vius”. 

OBJECTIUS:
-Assolir el concepte d’èssers vius i els diferents tipus.
-Entendre la importància de l’aigua.
-Conèixer els elements que constitueixen un mapa conceptual.
-Treballar i col.laborar en grup.

CONTINGUTS:
(Conceptuals, procedimentals i actitudinals)
-Concepte d’èsser viu.
-Tipus d’èssers vius.
- Concepte d’aigua.
-Components del mapa conceptual.
-Inclusió i participació.
-Companyerisme
-Respecte

METODOLOGIA:

RECURSOS:
-Materials: Pissarra, paper i bolígraf.
-Personals: Professor i alumnes.
 -Didàctics: 
Canals d’informació: auditiu, gestual i tàctil.
Organització del material.

TEMPORITZACIÓ:
Única sessió: tractarem el tema de l’aigua a classe mitjançant una breu explicació. També parlarem dels éssers vius i de la seva classificació. A partir d’aquesta teoria farem un petit mapa conceptual amb buits a la pissarra que els alumnes hauràn d’omplir amb les paraules que pertoquin.
MAPA A OMPLIR:


Les paraules clau per omplir el mapa són les següents: persones, plantes, animals, fotosíntesi i éssers vius. Treballaran de manera individual durant uns 10 minuts i després farem una posada en comú. Així d’aquesta manera visual i participativa comprendran què és un mapa conceptual i la importància dels nexes i les paraules clau, així com la vinculació que tenen les capsetes entre elles.

La finalitat d’aquesta classe és que els alumnes entenguin la importància de l’aigua per tots els èssers vius i la vinculació d’aquests que tenen entre si. 
MAPA FINAL:
                                 

AVALUACIÓ:
El mestre donarà suport als grups i controlarà la participació dels alumnes. Per tant per a l’avaluació d’aquest tema es tindran en compte dos punts:
-L’exercici individual que han dut a terme.
-La participació a classe.

dimecres, 20 de novembre del 2013

Taller CmapTools: teorització.

En aquesta publicació tenim dues intencions ticnautes: 
1a: que entengau la diferència entre mapa conceptual, mapa mental i quadre sinòptic. 
2a: ensenyar-vos com construir un mapa conceptual mitjançant Cmaptools. 
Nosaltres anàvem molt perdudes respecte al significat d'aquest concepte. No ens surtia pas un mapa conceptual, sempre acabavem realitzant un mapa mental. Si no estau acostumats tindreu dificultats, però a mesura que aneu fent ho entendreu millor. Molts d'ànims i esperem que siguin útils tant el video tutorial com el video dels conceptes.

     

    

dimarts, 19 de novembre del 2013

Fase II del treball d'investigació

Hem fet algunes correccions i afegit nova informació al nostre treball. Ja pareix que va agafant forma! Com sempre deim: tot és millorable i amb la vostra col.laboració segur que podem elaborar un bon treball.



Treball xarxes socials from Lucy April

                                                                            Continua Ticonnectat!

dilluns, 18 de novembre del 2013

Taller pràctic: activitat de Google Drive a Primària.

INTRODUCCIÓ:
L’activitat que realitzarem està dirigida a alumnes de 5è de Primària de l’escola Sant Vicenç de Paül de La Soledat. El tema que tractarem seran les parts del cos humà i utilitzarem el google drive com a eina per aquesta activitat. La seva duració serà d'una setmana amb dues sessions d’una hora a l’aula d’informàtica.

OBJECTIUS:
•Fomentar el treball en grup.
•Saber tot el que es pot fer amb les noves tecnologies dins l’aula i la seva importància .
•Utilitzar el google drive per a possibles feines.
•Aprendre parts del cos humà d’una manera mes didàctica.

CONTINGUTS:
(Conceptuals, procedimentals i actitudinals)
• Concepte de google drive.
•Parts i funcionament de google drive.
•Aplicació de l’activitat.
•Posada en comú de la feina.
•Parts del cos humà.

RECURSOS
Personals:
•Alumnes
•Professors
Materials:
•Ordinadors, pissarra digital i connexió a Internet.
•Pissarra
Didàctics:
•Canals d'informació: auditiu, textual i tàctil.
Organització dels alumnes: per grups.

TEMPORITZACIÓ:
Farem grups i els durem a un ordinador.  Després d’haver explicat el funcionament de google drive, cada grup anirà col·locant parts del cos humà i al final de l’activitat es farà un recompte de quantes parts del cos han posat. Després d’això ho posarem en comú i comentarem l’activitat. 
 1ª sessió: explicació de google drive, per a què serveix, com s’utilitza i breu xerrada del què es pot aprendre amb les noves tecnologies. A part d’això es faran els grups per a la pròxima sessió. 
 2ª sessió: explicarem l’activitat i cada grup es col·locarà al seu ordenador. Després la realització de la activitat i per a concloure, les conclusions i reflexió sobre què hem aprés.

AVALUACIÓ:
Avaluarem el progrés, l’evolució i la participació de cada alumne en individual i en grup, a més dels coneixements del tema del cos humà. S’avaluarà també que entenguin la comprensió del funcionament de google drive i el seu comportament durant les dues sessions.

dimarts, 12 de novembre del 2013

La nostra experiència...

Per a nosaltres ha resultat ser una eina molt divertida, hem fet un fart de riure! Perquè? Doncs senzill... al ser la primera vegada que el feiem servir, tot pareixia nou. Ens solapavem a l'hora d'escriure, borràvem el que escrivia l'altra sense adonar-nos o amb el color d'una altra companya. Podríem dir que estàvem jugant.
Però no us equivoqueu, no és cap joc això. Nosaltres havíem de fer un conte i és clar, et pots permetre fer el bambu una mica, però en el moment de realitzar un document seriós (de classe,del treball, etc) cal anar en compte, tenir cura i fer un ús correcte.

 Recomanacions
-Que cada component del grup sigui un color.
-Doneu temps al company o la companya per a que acabi de redactar.
-Empreu el xat per establir una comunicació directa.

                                           Comparteix la teva Ticexperiència!

Disfruteu del conte "L'ocellet aventurer".

Hi havia una vegada, un petit ocell al que li agradava molt rondar pel món. Un dia se'n va anar d’excursió massa enfora i no en sabia tornar, va volar i volar  fins que es va perdre enmig de l’oceà. Estava molt espantat i es va trobar amb un grup d’ocells,  als quals va demanar ajuda per poder tornar a ca seva. Estava molt trist i enyorava molt a la seva família i amics, però el que no sabia es que trobaria de nous en aquesta aventura.
Un dels ocells tenia la seva edat i es van fer molt amics, ell es va posar molt content perquè pensava que es quedaria tot sol.
Al dia següent, el grup va decidir partir cap al nord i el petit ocellet estava molt preocupat  ja que no sabia si podria suportar el fred, perquè els altres ocells estaven ben preparats. Així doncs, van decidir fer-li una bufanda de plomes màgiques, però no li agradava el color i com eren màgiques, tan sols bastava que digués el que li agradava per poder canviar-ho.
El petit ocellet va començar a dir colors i tot el temps anava canviant; els altres ocells no podien aturar de riure, era molt divertit!
Abaix, a la terra, hi havia un nin que no deixava de mirar al cel, pensava que eren focs artificials! Desprès de moltes rialles, varen decidir continuar amb el viatge. 
Un dia el nostre amic va conèixer una ocelleta que li va agradar molt però... això ja és una altra història!

Serveis d'allojament d'arxius: GoogleDrive.

Ticnautes, hem tingut que fer una activitat amb l'aplicació GoogleDrive que compartirem a la següent publicació. Es tractava de creear un conte, però  abans d'entrar en detalls, volem pujar un vídeo introductori per a què sapigueu més o menys què són i per a què serveixen les diferents tipus d'allotjament d'arxius. Fa referència a tres en aquest cas. Vosaltres podeu elegir quin emprar! Esperem que us siga d'utilitat.

dijous, 7 de novembre del 2013

Taller pràctic: activitat de blogger a Primària.

INTRODUCCIÓ:
Aquesta unitat didáctica es desenvoluparà durant tot el curs formatiu 2016-2017 i es tractarà d'un projecte entre centres escolars de Palma, respecte a l'assignatura de Coneixement del Medi. Participaran els grups de 6é de Primaria del CP La esperança, CP La Milagrosa i CP Jaume Fornaris. 
L'objectiu és crear un blog respectivament, per fomentar la col.laboració i la implicació de tots els alumnes en relació amb la resta d'escoles envers l'assignatura. Aquest s'aprofitarà per pujar els diferents documents (treballs, apunts, activitats, etc), fer enquestes i tot allò que se'ls ocorri al nostre alumnat.

 OBJECTIUS: 
-Educar la seva autonomia respecte a la manipulació del blog. 
-Fomentar la confiança i la superació (esperit autocrític). 
-Fomentar el treball en equip i entre les escoles. 
-Inculcar la importància del blog a l'actualitat i a l'àmbit educatiu.  
-Emprar aquesta eina per compartir tot el relacionat amb l'assignatura. 

 CONTINGUTS: 
(Conceptuals, procedimentals i actitudinals)
 -Coneixement del funcionament de blog 
-Parts que ha de tenir un blog 
-Passos per a la creació del blog 
-Inclusió i participació 
-Col.laboració i comunicació 
-Adopció d'hàbits de responsabilitat 

METODOLOGIA: 
Encara que els nens d'avui en dia es troben molt familiaritzats amb la informàtica i les noves tecnologies, potser desconeixen què és un blog, el funcionament i la utilitat que té. És per això que encara que mostrin aprovació, potser durant el transcurs del mateix es desmotiven, ja que pot resultar una mica enrrebessat. Així doncs: 
El professor: Dividirà la classe en grups de 3-4 alumnes per a que l'activitat sigui més participativa i iniciarem l'aprenentatge marcant les condicions de sortida més favorables per a tots. 
Després, mitjançant l'observació, analitzarem les evolucions i adaptarem les noves condicions per seguir amb l'aprenentatge. 
Els alumnes: Han de ser capaços de fer de manera autodidacta les diferents tasques realitzades a les classes. 

RECURSOS: 
Personals: 
-Cada professor responsable s'encarregarà del bon funcionament del seu grup respecte al blog. 
-Control de participació al blog. 
- Recerca d'informació complementària. 
-Reunions o comunicació via email amb els professors responsables de cada escola. 
-Xarles amb l'alumnat. 
Materials : ordinadors, pissara digital, connexió a Internet.
Didàctics: Canals d'informació: auditiu, gestual i tàctil. 
Organització dels alumnes (per grups).

TEMPORITZACIÓ: 
1a sessió: introducció del projecte. 
2a sessió: explicació teòrica de l'activitat. 
A partir de la 3a sessió, es començarà a dur a terme l'activitat i la seva actualització serà setmanal fins a la fi de curs. 

 AVALUACIÓ:
-Diari del professor: Anotar aspectes relacionats amb el rendiment general del grup i detalls de les actuacions individuals. Reflecteix la visió del professor subjectivament, requereix d'una bona capacitat d'observació i d'anàlisi, d'imparcialitat i d'honestedat. La informació es publicarà als pares i alumnes conjuntament en les entrevistes. 
- Entrevistes amb els alumnes i els pares: Similar als debats, pretenem una interacció. Aportem informació i volem rebre el punt de vista personal de l'alumne i els tutors. En ser personalitzat esperem obtenir una opinió més oberta i lliure, sense por a les valoracions de la resta, existents en els debats però a costa de ralentir el procés. Per aquest motiu és important dissenyar activitats paral·leles per no aturar a tot el grup. Es barreja la part objectiva i subjectiva, per tant és important estar obert a altres opinions i saber cedir en les nostres conviccions.

Taller de Blogger: teorització.

Compartim un vídeo que esperem que us siga útil per a entendre millor els aspectes del blog.
                         
                                  
                                                                                                                 ClicaTic ;)

Taller pràctic: activitat de teledocumentació a Primària

INTRODUCCIÓ:
Aquesta unitat didàctica es troba al principi del curs formatiu 2016-2017 a l'escola pública Na Penyal (Palma de Mallorca). Ens trobem amb un grup de 6é de Primària compost per 23 alumnes, amb les mateixes capacitats i necessitats, però amb nivells d'aprenentatge diferents. L'assignatura que ens encarreguem d'impartir és Coneixement del medi, dos dies a la setmana (dimarts i dijous) durant 55' i amb un total de quatre sessions, referent a dues setmanes. Concretament el tema a tractar serà “Les energies i la seva recerca a Internet”. Com ja hem esmentat abans, aquests es troben a principi de curs i els objectius creixeran en mesura del seu progrés.

OBJECTIUS: 
-Assolir el concepte d’energia i els tipus d’energies.
-Fer una recerca correcta a traves d’Internet.
-Conèixer els elements que constitueixen una ressenya.
-Saber diferenciar els elements de la ressenya.
- Identificar quines fonts són les més fiables Treballar i col.laborar en grup.

CONTINGUTS: 
-Concepte d’energia.
-Tipus d’energies (eòlica, hidràulica, solar, elèctrica).
-Energies renovables i no renovables.
-Components de la resenya.
-Valoració de les fonts

RECURSOS:
Materials: Ordinadors, connexió a Internet, pissarra digital.
Personals: Professor, alumnes.
Didàctics: Canals d’informació: auditiu, gestual i tàctil.  Organització del material.

DESCRIPCIÓ: 
1ª Sessió. El mestre explicarà el tema de les energies mitjançant una presentació. 
2ª Sessió. El mestre explicarà com fer una ressenya d’un document penjat a la xarxa relacionat amb el tema. La classe es dividirà en petits grups de 3 o 4 alumnes i el mestre els hi donarà un tema a cada grup per que facin una recerca a Internet. 
3ª Sessió. Cada grup cercarà 4 documents relacionats amb el tema triat i faran la ressenya. 
4ªSessió. Posada en comú: cada grup exposarà a la resta de la classe les seves referències dels documents cercats, entre tots les debatiran i valoraran la seva fiabilitat.

AVALUACIÓ: 
El mestre donarà suport als grups i controlarà la participació dels alumnes. S’avaluarà individualment la participació dins el grup i en la posada en comú. També s’avaluarà grupalment la qualitat de la feina realitzada. La nota final serà el resultat de la mitja de la nota individual i la grupal.

Taller de teledocumentació: teorització.

Com que aquest blog té una funció col.laborativa (entre altres), volem compartir el blog d'uns companys de classe: http://lespaidabilamblestic.blogspot.com.es/, ja que el seu treball de recerca gira entorn a aquest terme. Al finalitzar el curs, pujarem el seu projecte, per a que pugueu tenir una idea més concreta. Com que tots els treballs estan oberts a modificacions, considerem que millor ens esperem a que estiguin totalment tancats. Per el moment, aneu passant i doneu una ullada als seus continguts. 


                              Seguim aprenenTic amb l'espai d'ABIL ;)

Incorporem una nova activitat al blog!

Hola! com ja heu pogut llegir al títol, sen's ha encomanat realitzar una nova tasca i volem compartir-la amb vosaltres. Es tracta de pujar de cada taller pràctic una activitat que poguem dur a terme a un aula de primària. Per a situar-vos una miqueta en allò que treballem als tallers, farem a priori una petita explicació del tema a tractar. D'aquesta manera, podeu tenir vosaltres també una visió teòrica (en quant a conceptes i funcionalitat) de cada una de les aplicacions que farem servir. Esperem que vos sigui d'utilitat i que plasmeu les vostres opinions. Esteu convidats.

                                                    Anem a aplicar les Tic a Primària!

dimarts, 5 de novembre del 2013

Fase I del treball d'investigació: "Les Xarxes Socials"

I després de cercar molta informació per la xarxa, llibres i apunts de classe, a la fi podem presentar-vos el primer terç del nostre treball. No oblideu que es pot modificar segons les dades cercades, dubtes o interessos que ens sorgeixen a mesura que anem fent-lo. Si voleu expossar la vostra opinió ja sabeu, estarem encantades de llegir-la, ens podeu ajudar i molt en l'elaboració d'aquest projecte. El coneixement el construim entre tots!
                                          Seguim AprenenTic!

Gestors bibliogràfics: Mendeley.

Ja us havíem dit que era important donar una ullada al document de referenciació. Doncs bé, existeixen uns llocs web i d'escriptori on es poden gestionar i compartir les referències dels nostres documents d'investigació, així com també trobar dades noves i col.laborar en línea. És una forma més ràpida i precisa per construir referències, ja que al fer-les a ordinador, ens estalviem molt de temps.
Nosaltres hem emprat el Mendeley i encara que està en anglés, ens hem pogut ensortir. Resulta una mica liós i difícil el seu funcionament, però treballant en equip res és impossible.
La tasca que hem hagut de realitzar ha estat enviar un document a cadascun dels grups de classe (referents als seus temes) i afegir les del nostre projecte de curs.

A continuació, us hem possat un video a càrrec de Carmen Rodriguez Otero, on explica una mica quins gestors podem trobar i la seva funcionalitat.

                    
  VideoTicaelPlay ;)

Referències sobre la Web 1.0 i Web 2.0

Cobo C., Pardo H. (2007) Planeta Web 2.0. Inteligència colectiva o medios fast food. 1º edició. Barcelona. México df. Recuperat de www.planetaweb2.net web.flacso.edu.mx/planeta/blog/index.php?option=com_docman&task=doc_download&gid=12&Itemid=6 

De la Torre, I. (2011) Diaspora, "Un facebook" libre y ¿sin malicias? Revista Quo nº185 pág.131, febrero 2011

Delgado A., Pons A., Rivera M., Tur G. (2009) 1º eidció. Illes Balears. Recuperat de servidorti.uib.es/adelaida/CIVE/completcive.pdf 

Van der Hensts C., (2005) ¿Qué es la Web 2.0? Recuperat de www.maestrosdelweb.com/editorial/web2

Mira, mira!

Si encara no t'han quedat massa clars els conceptes... miraTic aquest video!

Cal tenir present... Conceptes: Web 1.0 i Web 2.0

I ara ens endinsem en el tema que ens pertoca. Per entendre millor les Xarxes Socials i la resta de temes tractats pels nostres companys, hem de tenir clar els conceptes: Web 1.0 i Web 2.0. És la base per poder comprendre tot el que veurem després. Veureu que no és pas complicat, però si cal possar atenció. 

 WEB 2.0: és una eina que permet interactuar i col·laborar entre usuaris com a creadors de contigut, i no només com a consumidors. Uns exemples clars són: xarxes socials, aplicacions, serveis webs, wikis, mashups, blogs, etc. Es caractzeritza per la participació de l'usuari no només com a espectador, i això es reflexa en: 
-La moda dels blogs i de les xarxes socials.
- Les webs i continguts creats per usuaris. 
-Etiquetat col·lectiu L'actualització continua de la Web 2.0.
-Aplicacions web dinàmiques.
- Xarxa de persones.
 Tal i com defineixen Delgado A., Pons A., Rivera M., Tur G. (2009) "La docència 2.0" 

Segons Christian Van Der Hensts (2005), "la web 2.0 és la representació de l'evolució de les aplicacions tradicionals cap a aplicacions web enfocades a l'usuari final. És la transició que s'ha donat d'aplicacions tradicionals cap a aplicacions que funcionen a través de la web enfocades a l'usuari, que reemplacin les aplicacions d'escriptori.

 No va ser fins el 2004 que O'Reilly el va fer popular. És una etapa que ha definit nous projectes a internet, sempre millorant solucions per a l'usuari. Quan es va iniciar estaven a un moment estàtic on només s'utilitzaven pàgines HTML, que no tenien actualitzacions ni interactuaven amb l'usuari. Cada un dels integrants de la web 2.0 són autors dels contiguts que circulen per la xarxa, sempre que es tracti de creacions originals. 

Segons Cobo C., Pardo H. (2007) han escrit un llibre en el qual diuen que "Según O’Reilly, principal promotor de la noción de Web 2.0, los principios constitutivos de ésta son siete: la World Wide Web como plataforma de trabajo, el fortalecimiento de la inteligencia colectiva, la gestión de las bases de datos como competencia básica, el fin del ciclo de las actualizaciones de versiones del software, los modelos de programación ligera junto a la búsqueda de la simplicidad, el software no limitado a un solo dispositivo y las experiencias enriquecedoras de los usuarios."

 A més, hem trobat un article a la revista Quo nº 184 (pág 131), en el cual parla d'un exemple de web 2.0, el facebook, on s'explica que quatre joves confeccionen una nova plataforma de relació menys agressiu i ruidosa.

                          (Diferències)

                                                       Seguim AprenenTic? ;)